Beberapa
pendapat telah dikemukakan mengenai kemasukan Islam ke Kelantan. Antaranya
ialah Islam semenjak abad ke-12 telah dianuti oleh penduduk Kelantan dengan
penemuan dinar di Kota Kubang Labu, Pasir Pekan, Tumpat, Kelantan yang tertera
perkataan Arab iaitu كلنتن الجلوس ٥٧٧ (Al-Julus Kelantan 577) dan disebelahnya
pula tertulis المتوكل (Al- Mutawakkil).
Menurut Wan Husain Azmi:
“Perkataan
لجلوس bermaksud duduk dan dari istilah “menduduki” singgahsana. Angka Arab 577
H bersamaan 1161 M.. Al-Mutawakkil itu gelaran pemerintah pada masa itu. Dari
analisa yang ringkas itu ternyatalah di Negeri Kelantan telah terdiri satu pemerintahan Islam pada
tahun 577 H bersamaan dengan 1161 M dan rajanya bergelar Al-Mutawakkil yang
ertinya orang-orang yang bertawakkal iaitu bertawakkal kepada Allah”.
Penemuan
dinar tersebut menunjukkan Kelantan lebih awal menerima Islam daripada Melaka
kerana pembentukan kerajaan Melaka adalah pada abad ke-15. Bukti Islam telah
sampai ke Kelantan semenjak abad ke-12 dibuktikan lagi dengan pengembaraan Ibnu
Batutah yang singgah di Kelantan iaitu di Kilu Kerai dan menemui seorang raja
perempuan yang telah menganut agama Islam yang bernama Urduja.
Perlaksanaan Syariat Dan Nilai
Hidup Islam Sebelum Era Penjajahan
Pemerintah
Kelantan dari tahun 1432 M sehingga ke era keturunan Long Yunus terdiri
daripada pemerintah yang beragama Islam. Terkenal dengan gelaran “Serambi
Mekah” Kelantan dalam era ini telah beberapa kali menjalankan hukum mengikut
al-Quran seperti zaman pemerintahan Sultan Ahmad (1886M-1889M) dan Sultan
Mansor (1890M-1900M) walaupun tidak semuanya undang-undang Islam itu di
amalkan. Perlaksanaan
hukum Islam di Kelantan juga dinyatakan oleh Hugh Clifford dalam catatannya
iaitu:
“The
law is administered on the same lines as those which followed in Terengganu,
but the barbarous punishment of mutilation hand for theft and many of other
cruel enactment of Hukum Syara' are still enforced in Kelantan.”
Walaupun
kenyataan Clifford sangat prejudis terhadap hukum Islam, namun kenyataan beliau
ini menjadi bukti bahawa pemerintah-pemerintah Kelantan dalam era ini telah
melaksanakan hukum Islam sebagai perundangan utama Kelantan.
Dalam era ini, golongan ulamak
berada dalam kelas yang sangat istimewa. Mereka bertindak sebagai penasihat
kepada pemerintah-pemerintah Kelantan disamping memberi pelajaran agama kepada
ahli-ahli kerabat diraja dan masyarakat Kelantan. Antara golongan ulamak yang
diangkat menjadi penasihat kepada pemerintah Kelantan pada era ini terutama era
awal keturunan Long Yunus ialah Syeikh
Haji Abdul Halim.
Syeikh Haji Abdul Halim merupakan
anak angkat kepada Long Yunus dan menjadi penasihat kepada Sultan Muhammad I.
Atas nasihat dan dorongan beliau, Sultan Muhammad I telah mempergiatkan pembangunan hal ehwal
agama Islam di Kelantan. Sultan Muhammad I telah memberi galakan kepada rakyat supaya
mendirikan madrasah, surau dan wakaf sebagai tempat persinggahan.Atas nasihat dan dorongan Syeikh Haji Abdul Halim juga, Sultan Muhammad I telah
mengarahkan di dirikan rumah-rumah wakaf di Mekah, Jeddah dan Madinah.
Apabila
Sultan Muhammad II menaiki takhta pada tahun 1839, satu perubahan besar yang dilaksanakan oleh
Sultan Muhammad II iaitu segala dasar perundangan hendaklah berteraskan hukum
syariat Islam. Hal ini telah dinyatakan dalam Hikayat Seri Kelantan iaitu:
“Raja Kelantan banyak menurut hakim Allah – mencuri hukum dengan
hakim Allah, potong tangan dan bunuh dibunuh balas. Ada setengah yang laka
patut diqisas-qisas dan patut [de]nda mengikut hakim Allah. Itulah hukum Kelantan
daripada raja dahulu serta lantikan kadi dan Tuan Abdul Rahman Muda, anak Pak
Wan Othman, cuncu Tun Wan Ramat, jadi
mufti dan Syed Jaafar hakim; Nik Jid, Nik Ya, jadi kelengkap hakim, Wan Abdul
Kadir jadi semaian.”
Petikan
diatas juga menunjukkan bahawa selain melaksanakan hukum syariat Islam,
Kelantan juga mempunyai jentera yang melaksanakan hukum berkenaan dengan adanya
jawatan mufti, kadi dan sebagainya. Di peringkat daerah atau mukim, para Imam
pada ketika itu bukan sahaja bertindak dalam memimpin hal ehwal keagamaan tetapi
berperanan sebagai pentadbir sesebuah mukim sebelum kewujudan jawatan Tok Kweng. Menurut William R. Roff:
"In addition, for much
of the century, they appear to have had general administrative oversight of
other matters arising in the mukim, or parish area, including the alienation of
land, supervision of produce taxes and assessment and collection of the
triennial banchi or poll-tax".
Pada
zaman Sultan Muhammad II juga telah dibangunkan masjid yang besar di Kota Bharu
yang dikenali sebagai masjid kayu. Masjid ini siap pada 1867 dan berfungsi
sebagai tempat masyarakat menunaikan solat jemaah dan tempat menuntut ilmu
pengetahuan agama Islam.
Era
Sultan Ahmad (juga dikenali sebagai Sultan
Tengah) memperlihatkan ketegasan baginda dalam mengawal unsur-unsur yang
menggugat pegangan akidah masyarakat Kelantan. Antaranya ialah pengharaman
aktiviti kebudayaan yang bercanggah dengan syariah Islam seperti yang
diterangkan dalam Hikayat Seri Kelantan:
“Hingga sampai Sultan Ahmad,
dilarang menorah, makyung dan segala haram semuanya ikut hukum Allah”.
Selain
itu juga Sultan Ahmad amat menekankan bidang pendidikan Islam kepada rakyat.
Baginda telah menggunakan kuasanya menitahkan rakyat supaya mempelajari ilmu
pengetahuan Islam seperti keterangan dalam Hikayat Seri Kelantan yang
menyatakan:
“…sangat kuat disuruh sekalian
orang-orang belajar hukum Allah, serta sultan suruh imam Nik Haji Wan Daud
membaca hadis tiap hari Selasa, berhimpun ramai mendengarnya diperintah oleh
sultan”.
Kedudukan syariat Islam sebagai
sumber perundangan Kelantan telah diperkukuhkan lagi semasa pemerintahan Sultan
Muhammad III apabila baginda mengarahkan agar dikuatkuasakan syariat Islam
dalam acara guaman sama ada jenayah mahupun mal. Baginda bagaimanapun tidak
menghalang undang-undang adat dilaksanakan asalkan tidak berlawanan dengan
prinsip-prinsip syariat Islam.
Pada
zaman pemerintahan Sultan Mansor, perlaksanaan syariat Islam mencapai
kemuncaknya apabila baginda menguatkuasakan hukum hudud ke atas pencuri dan
qisas ke atas pembunuh. Selain itu juga baginda turut memperkenalkan etika
berpakaian berlandaskan syarak. Muhammad Husain Khaliei Haji Awang menyatakan
bahawa:
“Sebagai
seorang raja yang terkenal wara’, berjiwa besar dan maju, Duli Yang Maha
Al-Sultan Mansor tidak ingin melihat sebarang perbuatan yang bertentangan
dengan hukum syara’, baginda tidak senang melihat rakyat jelatanya memakai
pakaian-pakaian yang tidak teratur dan membuka aurat, lalu baginda pun menitah
kepada setiap lelaki memakai kain sarung dan baju teluk belanga untuk mengganti
pakaian lumrah pada zaman itu iaitu sehelai kain lepas diikat bengkung dan
sehelai tengkolok (kain setangan) serta diselit sebilah keris dan setiap
perempuan pula hendaklah memakai kain sarung, baju kurung dan sehelai kain
tudung kepala menggantikan pakaian perempuan yang lumrah itu ialah sehelai kain
sarung berkemban (kain yang dibelit di bawah ketiak menutupi bahagian belakang
dan dada seperti yang dipakai oleh perempuan-perempuan Bali”.
Dalam tempoh masa 1900-1902 iaitu
semasa era Sultan Muhammad IV beberapa peraturan baru berlandaskan syariah
Islam diperkenalkan. Antaranya ialah tindakan saman ke atas mereka (lelaki)
yang tidak hadir solat Jumaat tanpa ada sebab yang munasabah, hukuman ke atas
mereka yang tidak menunaikan ibadah puasa pada bulan Ramadhan dan hukuman ke
atas kesalahan berkhalwat. Dalam memantau kehadiran solat Jumaat, satu jawatan
yang dikenali sebagai Pemeriksa Jumaat telah diperkenalkan.
No comments:
Post a Comment