Monday, August 19, 2019

Warna Warni Tunas Warisan 2002-2019



(kredit:Tunas Warisan)

Tahun 2002 merupakan tahun yang bersejarah bagi perkembangan seni dikir barat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) apabila tertubuhnya Kelab Dikir Barat Tunas Warisan Artisukma UKM. Sehingga tahun 2019 mengikut perkiraan ambo, Tunas Warisan sudah sampai ke generasi ke-16 dan ambo pula berada di generasi ke-4. Dalam tulisan kali ini, ambo akan cuba mengisahkan  bagaimana Tunas Warisan ini tertubuh di UKM.
Generasi 2002-2003
Mengikut apa yang diceritakan oleh pengasas dan bekas Yang Dipertua (YDP) Tunas Warisan yang pertama En Ridzuan@Cikgu Wan, kelab ini ditubuhkan sebagai platform kepada pelajar-pelajar seluruh UKM yang berminat untuk bergiat dalam kesenian dikir barat. Pada ketika itu kelab dikir barat yang aktif hanya ada di Kolej Kediaman Ungku Omar (dikenali sebagai KUDRAT) dan terhad penyertaannya kepada penghuni kolej berkenaan sahaja.

Bagi merealisasikan hasrat tersebut, Cikgu Wan bersama rakan-rakan beliau seperti Afizul@Joe Bbano, Azlan, Faisan dan Faizal telah merangka  kertas kerja menubuhkan kelab dikir barat UKM dan Cikgu Wan mengetuai misi berkenaan. Hasrat menubuhkan kelab berkenaan telah mendapat sokongan yang padu daripada Encik Burhanudin@Abang Din yang merupakan jurulatih ko kurikulum dikir barat dan alumni UKM yang pernah terlibat dalam arena dikir barat di UKM.

Rentetan daripada itu, maka usaha mencari seberapa ramai ahli dijalankan. Masing-masing berusaha menampal iklan di setiap kolej kediaman di seluruh UKM. Manakala Abang Din memainkan peranan menarik pelajar-pelajar kelas dikir barat beliau untuk menyertai Tunas Warisan.
Generasi 2004-2005
Menyertai Pertandingan Dikir Barat IPTA 2005 di USM


Seterusnya, satu perjumpaan telah diadakan di salah sebuah bilik kuliah Fakulti Sains Sosial dan Kemasyarakatan (FSSK) dan kehadirannya adalah seramai 60 orang. Didapati sebahagian besar yang hadir adalah pelajar dari Kolej Kediaman Burhanuddin Helmi yang sebenarnya sudah ada pasukan dikir barat yang dikenali sebagai Pusaka Naim. Penyertaan ahli  Pusaka Naim dari kolej berkenaan merupakan titik penting yang membawa kepada penubuhan Tunas Warisan.

Generasi 2005-2006
Naib Johan IPTA Makum 2006

Pertemuan pertama kali di FSSK itu telah secara automatik menjadi mesyuarat penaja bagi menubuhkan kelab. Pelbagai nama telah dicadangkan dan mesyuarat berkenaan bersetuju untuk menamakan kelab dengan nama “MERAK MAS”.  Mesyuarat berkenaan juga bersetuju sebulat suara melantik Cikgu Wan selaku YDP dan Joe Bbano sebagai Naib YDP. Abang Din pula dilantik sebagai penasihat kelab. Walau bagaimanapun selepas diadakan perbincangan akhirnya nama kelab telah diubah kepada “TUNAS WARISAN”.

Tindakan selanjutnya adalah mendaftarkan Tunas Warisan dibawah Pusat Kebudayaan UKM. Dato’ Dr Rafie Mohammad selaku Ketua Pusat Kebudayaan UKM ketika itu telah bersetuju dan meluluskan permohonan menubuhkan kelab Tunas Warisan.  Kelab Tunas Warisan telah menjadi sebahagian daripada Pusat Kebudayaan UKM dan diletakkan dibawah Artis UKM atau dikenali sebagai ARTISUKMA. Tunas Warisan juga turut diberikan sebuah bilik khas, peralatan muzik dan alat siaraya.

Generasi 2007-2008
Johan IPTA MAKUM 2007

Kini setelah genap 17 tahun, Tunas Warisan telah melalui zamannya selangkah demi selangkah. Walaupun generasi silih berganti, namun Tunas Warisan masih lagi meneruskan kegiatan dikir baratnya sama ada di dalam mahupun luar kampus walaupun ada beberapa kelab/kumpulan dikir barat dari universiti lain telah berubah namanya mengikut generasi pelajarnya. 

TERIMA KASIH BUAT SEMUA GENERASI TUNAS WARISAN, ANDA SEMUA ADALAH PEJUANG SENI BUDAYA BANGSA....


GENERASI 2009-2010
Johan IPTA FESTKUM 2009
 kredit:Sham Toofik


GENERASI 2011-2012
kredit :  tunas warisan chatting zone
kredit: Mohd RosiDi

GENERASI 2013-2014
Kredit :Zulhilmi Abdul Majid

GENERASI 2014-2015
Kredit: MOhd Farteahe Bin Ibrahim
Wan Suara Emas disebelah kiri Poyie Gasi
antara otai yang masih aktif dan setia
bersama Tunas Warisan

Era ini Tunas Warisan dikepalai oleh penghibur/ pendikir popular masa kini, Poyie Gasi yang ketika itu menyambung pelajaran peringkat sarjana di UKM
Kredit : Poyie Gasi





GENERASI 2016-2018



 Johan Dikir Barat Terbuka IPT KPDNKK 2016
Mohd Hafiz Halily merupakan satu-satunya tukang karut yang bukan berasal dari wilayah Pantai Timur yang berjaya mengangkat Tunas Warisan era ini, juga merupakan pelajar cemerlang dan seorang yang versatil.
Rujuk KAMPUS UOLS

Tempat Ketiga MAKUM 2016
Kredit :Mohd Hafiz Halily
Kredit; kolej aminuddin baki ukm
Majoriti ahli Tunas Warisan pada era ini adalah dari Kolej Aminuddin Baki     
       
GENERASI 2019



Nota:
Mengikut maklumat yang ambo terima, pertandingan dikir barat pertama kali diadakan pada tahun 1996 yang dianjurkan oleh USM kampus induk Pulau Pinang. USM sehingga tahun 2005 adalah penganjur/tuan rumah tunggal pertandingan sebelum pertandingan diambil alih oleh Majlis Kebudayaan Universiti Malaysia (MAKUM) pada tahun 2006. Bermula tahun 2006 pertandingan dikir barat dikenali sebagai Pertandingan Dikir Barat  IPTA MAKUM dan selama dua tahun berturut-turut Kolej Universiti Sains dan Teknologi (KUSTEM) atau sekarang dikenali sebagai Universiti Malaysia Terengganu (UMT) telah menjadi tuan rumah bagi tahun 2006 dan 2007.





Pada tahun 2009 berlaku perubahan apabila MAKUM telah memperkenalkan Festival Kebudayaan Universiti Malaysia (FESTKUM) yang mempertandingkan beberapa acara kesenian dan dikir barat antara kesenian yang dipertandingkan. Universiti yang memenangi paling banyak acara kesenian akan diangkat sebagai johan keseluruhan (lebih kurang macam kejohanan sukan). Tuan rumah pertama FESTKUM adalah UKM pada tahun 2009 dan diikuti oleh USM pada tahun berikutnya. Selepas tahun 2010 tiada kedengaran lagi pertandingan FESTKUM dan ia telah memberi kesan kepada pertandingan dikir barat apabila tiada pertandingan dikir barat selama 6 tahun.

Namun pada tahun 2015, dikir barat telah dipertandingkan semula di peringkat IPT dan kali ini dikenali sebagai Pertandingan Dikir Barat Antara IPT Piala YB Dato' Seri Mustapa Mohamed sebelum diubah nama pertandingan kepada Pertandingan Dikir Barat IPT Malaysia. Bermula tahun 2015 hingga tahun 2019, satu-satunya tuan rumah pertandingan adalah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

4 comments:

  1. Tahniah Se..krn tlh memuatkn sbuah coretan sejarah buat tatpan wrga maya

    ReplyDelete
  2. Tahniah Se..krn tlh memuatkn sbuah coretan sejarah buat tatpan wrga maya

    ReplyDelete
  3. Tahniah Se..krn tlh memuatkn sbuah coretan sejarah buat tatpan wrga maya

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. Tahniah admin. Diharapkan penulisan sejarah dan latar belakang serta pencapaian Tunas Warisan Artisukma UKM ini dapat dijadikan pemangkin semangat Kepada generasi yang baru agar memastikan Tunas Warisan sentiasa gah dan digeruni.

    ReplyDelete

Saya Adlisham Mohammad atau nama pentas Ise Kota berasal dari Kampung Kota, 7 km dari bandar Kota Bharu. Mendapat pendidikan peringkat rendah di SK Kota, peringkat menengah rendah di SMK Kota dan menengah atas di SM Teknik Bachok. Seterusnya menduduki STPM di SMK Kota. Berikutnya menyambung pengajian ke peringkat Sarjanamuda di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Begitu meminati seni dikir barat dan mula bergiat semenjak di bangku sekolah lagi. Dalam seni dikir barat saya adalah tok juara@jogho dan mempunyai sedikit kemahiran asas bermain alat muzik dikir barat. Pernah berguru dengan Jemi Bukit Marak dan beberapa pendikir di Kelantan. Kenangan manis adalah apabila kumpulan saya Tunas Warisan UKM mendapat johan dalam pertandingan dikir barat seluruh IPTA Malaysia tahun 2007. Sekarang saya berkhidmat sebagai pendidik di sekolah menengah sekitar Lembah Kelang.